„Mit tehet a sejt, aki mit se’ sejt? Kit a sorsa sújt, mit tehet a sejt?” (Jazz+Az)

Sok gazdasági elemző egybehangzó véleménye és ezt a vállalkozások és a vállalkozás vezetők, tulajdonosok többsége a saját bőrén is érzi, hogy a koronavírus járvány következtében nagyon komoly gazdasági válság fenyeget. Én ebből a gondolatból a „válság” kifejezést ragadom most meg egy kis elemzésre. Az elemzésen túlmenően pedig adok pár olyan tanácsot, amelyek nem csak a koronavírus okozta válság idején alkalmazhatóak, hanem többnyire bármilyen típusú és bármely területen jelentkező válság idején.

És akkor talán az a kicsike sejt is tudja majd, hogy mit is tehet az ellen, hogy ne sújtsa a sorsa 😊

Először is, nézzük meg, hogy mit jelent a válság szó? Azt mondja az értelmező szótár, hogy „egy olyan helyzet, ami jobbra vagy rosszabbra is fordulhat”.

Na végre, egy jó hír!

Megőrült ez az ember? Nem, nem őrültem meg 😊 Az első hallásra bármilyen hihetetlen is, ez azért jó hír egy vállalkozónak vagy cégvezetőnek, mert ebben a helyzetben, megfelelő intézkedések meghozatalával nagy esély van rá, hogy a dolgok jobbra forduljanak. Tehát a lényeg: ebben a helyzetben sokkal nagyobb mértékben múlik rajtad a végkimenetel! Jóval nagyobb mértékben tudsz tenni azért, hogy a „helyzet jobbra forduljon” Egy ennél alacsonyabb, rosszabb működési állapotban erre már jóval kisebb az esély.

Ragadjuk meg hát ezt a kínálkozó esélyt! De pontosan mit is kell tennünk?

Tennivalók válság esetén:

1..Dolgozz, termelj!

Semmiképpen ne hagyd abba a tevékenységet, bármi is legyen az! Sokan beleestek abba a hibába, hogy a „trenddel” haladva még akkor is „bezártak”, amikor nekik nem is lett volna szükséges. Soha nem szabad megállni! Ha lassabban is, de haladj előre folyamatosan!

2. Változtasd meg a működési alapjaidat, ha szükséges!

Éttermed van és nem tudsz nyitva lenni? Állj át házhoz szállításra. Hogy csak egyetlen példát említsek. Gondolkodj, hogy miként tudsz tovább haladni, hogy milyen módon tudod legyűrni az eléd került akadályt. Mert azon mindenképpen túl kell jutnod, hogy életben tartsd az első szabályt, a „Dolgozz, termelj”-t.

3. Takarékoskodj!

Gondold át a kiadásaidat, és számold ki, hogy mennyi időre van tartalékod. De akár milyen kevés is van, soha ne azon spórolj, hogy nem teszed meg az 1-2. szabályban foglaltakat!

4. Készülj fel a szolgáltatásra!

Ha kevesebb lehetőséged van termelni, dolgozni, esetleg olyan helyzetbe kerültél, hogy átmenetileg nem tudod kiszolgálni a vevőidet, a felszabaduló idődet töltsd el hasznosan! Gyárts terveket arra az időszakra, amikor majd újraindul a munka. Képezd magad! Nagyon sok képzés elérhető online módon, ragadd meg a lehetőséget!

5. Szigoríts a fegyelmen!

A saját fegyelmeden is, és ha vannak munkatársaid, munkavállalóid, akkor az ő fegyelmükön is. Ez nem azt jelenti, hogy kiabálj velük ok nélkül, jóval inkább azt, hogy megfelelő kommunikációval értesd meg velük, hogy ebben a válságos helyzetben az esetleges kihágások, vétségek nagyobb súllyal esnek latba. Magad is tarts szigorú fegyelmet. Ennek legegyszerűbb módja, hogy pl ugyan úgy betartasz egy napirendet, mint „békeidőben”.

Ha ezeket a lépéseket nem teszed meg, vagy nem a megfelelő sorrendben, esetleg ez a válság nagyon elhúzódik, akkor a vállalkozásod veszélybe kerülhet. A veszély pedig, mint fentebb már írtam, egy rosszabb, magával a vállalkozás megszűnésével fenyegető helyzet. Viszont, ha megteszed, és pontosan a megfelelő sorrendben teszed meg, akkor nagy eséllyel fog a dolgok menete a normál működésben visszaállni.

 

A vezető a példa

Mi az, amivel még a fentieken kívül fokozottan tisztában kell lenned cégvezetőként?

Ebben a válságos időszakban a szokásosnál is jóval nagyobb egy vezető felelőssége.

Egész egyszerűen nem engedheted meg magadnak, hogy ne a legjobb formádat hozd minden nap. Top formában kell lenned! Minden tekintetben! Egészségileg és mentálisan is. Egy ilyen válságos helyzetben, mint a mostani, jóval nagyobb a dolgozók és az üzleti partnerek részéről a vezetőre a vállalkozóra irányuló figyelem, mint amikor egyébként jól mennek a dolgok. És neked, vállalkozóként, vezetőként, ezt a felelősséget el kell tudnod viselni!

Egész egyszerűen spannold fel magad mielőtt a munkatársaid elé lépsz: gondold végig: miért szereted a munkádat? milyen sikereid voltak/vannak? miért kedvelnek az ügyfelek?

Szóval csupa jó dologra gondolj, mielőtt belépsz a céged ajtaján!

Ha van kedvenc zenéd, ami feldob, hallgasd azt a kocsiban, mielőtt beérsz a céghez.

Lehet, hogy most megmosolyogsz ezekért az ötletekért, de hidd el, a nagy dolgok, sokszor az apróságokon múlnak.

Mit nem tehet meg még a vezető? Nem engedheti meg magának, hogy elveszítse a céljait. Mindvégig erősnek, kitartónak és motiváltnak kell maradnod, mert egy csoport motiváltsága soha nem lehet magasabb, mint a vezetője motiváltsága!

Hogyan érheted el ezt az állapotot? Adok rá pár eszközt!

  1. Hagyj fel az aggódással, nyavalygással, panaszkodással, mert ez azon kívül, hogy ezzel nem éppen követendő példát mutatsz a környezetednek, még ráadásul stresszt is okoz, amivel ténylegesen is ártasz a saját egészségednek.
  2. Maradj a jelenben! Ez azt jelenti, hogy ne a múlton vagy a jövőn rágódj, azaz ne olyan dolgokkal foglalkozz, amiket nem tudsz befolyásolni. A jövőért a jelenben lehet legtöbbet tenni. Nem szabad sodródni az eseményekkel, mindvégig magabiztosan kell állnod a kormányrúdnál. Nem engedheted el a kormányt mert a hajód, a vállalkozásod vagy az életed hajója irányíthatatlanná válik! Te maradj a kontroll forrása! Te irányítsd a saját dolgaidat, ne a dolgok történjenek meg veled!
  3. És természetesen nem maradhat ki a kommunikáció sem! No stressz, no para! Vagy Don’t fos, ahogy a tanultabb angolok mondják 😊 Nagyon fontos, hogy megfelelően kommunikálj mind a munkatársaiddal vezetőként, mind a partnereiddel vállalkozóként! Mindig magabiztosan kell megnyilvánulnod, és mindig valamilyen pozitív üzeneteket kell kommunikálnod!
  4. Aztán itt van egy másik eszköz: az előbb arra bíztattalak, hogy ácsolj terveket, hogy miként tudod megváltoztatni a működési alapjaidat, ha a körülmények erre kényszerítenek. Ehhez nyugodtan vond be a munkatársakat is a tervezés folyamatába, hogy hogyan éljétek túl a válságot? Vezetőként nem csak az ötleteikre van szükséged, hanem az együtt gondolkodás a csapategységet is erősíti. És hogy milyen kérdésekre kell válaszokat találnotok akár együtt is?
  5. Hogyan szolgálhatnánk jobban a megmaradt piacunkat?
  6. Mit találhatnánk ki az elveszett pozícióink pótlására?
  7. Milyen teljesen új lehetőségeket hozott a kialakult helyzet és ezeket hogyan tudjuk a javunkra fordítani? Mi, a MASC Kft-nél a körülményekhez alkalmazkodva például még azokat az ügyfeleinket is átállítottuk MZ/X-re, azaz a digitális iroda használatára, akik valamilyen okból kifolyólag eddig nem voltak azok. Azaz a kedvezőtlenül alakuló körülményeket a magunk javbára fordítottuk.

És hogy mindez a vezetői példamutatás miért lényeges? Mert a munkatársak ezt látják!!! És nekik a vezetőjük a minta a viselkedésükben és a motiváltságukban!

Oké, de közelítsük meg egy kicsit profibb módon a kommunikáció témakörét, mert egyrészt ez egy nagyon fontos tényezője a válságkezelésnek, másrészt lehet, hogy ez lesz a túlélésed egyik kulcsa.

Dr. Barbara Reynolds a világ egyik legismertebb járványügyi szakértője nyomán nézzük meg a sikeres válságkommunikáció alapszabályait (forrás: Szalay Ádám zseniális válságkezelési előadása Lapcom, 2020.04.07.) a saját javaslataimmal kiegészítve.

  1. Legyünk elsők: A nyilvánosság számára általában mindig az első információforrás marad a kedvelt, elfogadott, preferált forrás. Legyél te az első a piacodon! Ne hagyjuk, hogy kimenjen a kontroll a kezünkből. Mi legyünk a jó kontroll forrása!
  2. Mondjunk igazat: a pontosság hitelességet, bizalmat épít. Három dolgot kell kommunikálni: 1. Mi az, amit meg tudunk tenni jelen helyzetben Ez biztonságot ad.
  3. Mi az, amit nem tudunk megtenni jelen helyzetben. Ez nagyon fontos: tisztában lehet a másik fél azzal, hogy mi az, amit pillanatnyilag ne várjon el tőlünk. És ez azonnal csökkenti a félre értés lehetőségét, vagy a partnerünk frusztráltságát.
  4. Mi az, ami a kettő közötti rést áthidalja? Azaz milyen megoldásokat találtunk ki, hogy a válságos helyzetet a jobbik irányba fordítsuk.
  5. Maradjunk hitelesek, önazonosak. Én ezt úgy szoktam megfogalmazni, hogy ne felejtsük el, hogy melyik bajnokságban játszunk. 😊
  6. Fejezzük ki az együttérzésünket. És maradjunk mindig empatikusak, mert ez a mély ügyfélkapcsolódás (szakszóval rapport) alapja. Egy pillanatra nézzük is meg, hogy mit jelent az empátia szó, mert azt tapasztalom, hogy ez nem mindenki számára világos. Az empátia jelentése: átérzés; valakinek a képessége arra, hogy mások érzéseit átérezze. Tehát az empátia nem azonos a sajnálattal!
  7. Legyünk cselekvés orientáltak:
  8. Mutassunk megtehető lépéseket
  9. Találjunk ki értelmes, hasznos teendőket
  10. A cselekvésorientáltságunkkal csökkentjük a partner aggodalmát
  11. Továbbá fenntartjuk a kontroll érzetét

Ezek nem bonyolult dolgok, mielőtt bárki azt gondolná: mi például a járvány miatti „bezárási tömeghisztéria” idején sem zártuk be az irodáinkat, hanem megoldásokat találtunk a szolgáltatásunk további nyújtására, és ezeket folyamatosan kommunikáltuk az ügyfeleink felé, csökkentve ezzel az esetleges aggodalmukat, és közben végig kontrolláltuk, azaz mi irányítottuk az eseményeket, a saját működésünket illetően legalábbis.

  1. Mutassunk tiszteletet! Bizony, vannak, akiket jóval érzékenyebben érint a válság, valamint lehet, hogy akár személyes tragédiákat is át kellett élniük, ezért nagyon figyeljünk oda, hogy ez a helyzet most nem viccelődés ideje. A bajban az emberek általában jobban értékelik a cselekvőképes, a kiutat, a megoldást megtaláló személyt, mint a poénkodó hülyegyereket. Mielőtt bárki félreértene, a humorunkra a nehéz helyzetekben is szükségünk van, csak ezzel az ilyen időszakokban, helyzetekben, mint a mostani óvatosabban bánjunk.

És az online térben való tevékenységünkre is figyeljünk oda! Jobban, mint máskor. A karantén, a #maradjotthon#, a home office időszakában mindenki nagyobb mértékben csatlakozik a világhálóra, mint amúgy békeidőben. És az internet kegyetlen! Megőrzi a jövőnek minden megnyilvánulásunkat. Azt javaslom, hogy ha felelős magatartást akarunk mutatni a válság időszakában, gondoljuk meg kétszer, hogy mit lájkolunk, vagy milyen tartalmat osztunk meg.

Mire a végére értünk, láthatod, hogy ezek mind a munkatársak, mind az ügyfelek, üzleti partnerek vonatkozásában, és amúgy az életünk során bármikor előforduló válsághelyzetek során is sikerrel alkalmazható formulák.

És még egy gondolat a kommunikáció fontosságáról: A piac, a környezetünk is olyannak akar majd látni minket, amilyennek mutatjuk magunkat. Ha azt kommunikáljuk, hogy feladtuk, sodródunk csak az árral, akkor ezt fogják gondolni rólunk. Ha aktívnak mutatjuk magunkat, akkor annak fognak látni minket.

 

Probléma vagy lehetőség?

Jó kérdés. Ki minek látja 😊 Nézzük a saját cégünk helyzetét. Nagyon sokat invesztáltunk az elmúlt 2 évben az MZ/X projektünkbe, amely tulajdonképpen egy papírnélküli könyvelőiroda. Most, ebben a helyzetben igazolódik be, hogy nekünk semmilyen gondot nem okoz a munkánkban, hogy nem találkozhatunk személyesen az ügyfeleinkkel.

Te is keresd meg azokat a lehetőségeket, amikre eddig nem is gondoltál, mert a nélkül is működött az üzlet! Neked mindenképpen el kell jutnod a vevődhöz, csak ez lebegjen a szemed előtt. Ha nem veszíted el a célt a szemed elől, a megoldást is meg fogod találni.

Mert aki kimarad, az lemarad 😊

A válság nem csak csapás, hanem lehetőség is.

„Ezért ne féljünk az újtól, mert az jót hozhat nekünk,
Talán abban van az utolsó remény.
Létünk ingoványra épült, mely a sötét mélybe húz,
De ha akarjuk, még tűzhet ránk a fény!” (Máté Péter)

#masckft #uzenetajovobol #mz/x